SELAMAT DATANG KE BLOG PERIBADI SAYA, SILA TINGGALKAN KOMEN DI CHAT ROOM SUPAYA BOLEH SAYA MENINJAU BLOG KALIAN, TERIMA KASIH. Jika ada bahan yang boleh dikongsi bersama sila emelkan kepada saya di monizam2006@yahoo.com. kerjasama tuan puan sangat-sangat dialu-alukan demi masa depan anak-anak kita

Marquee

Cuba dengarkan ayat suci Al Quran

Advertisment

Sunday, March 30, 2014

Tugasan 6 oll sce 3112

Berdasarkan kedua-dua video tersebut bandingkan dan bincangkan kekuatan dan kelemahan yang terdapat dalam video tersebut. Kemudian cadangkan bagaimana penambahbaikan yang boleh dilakukan ke atas video tersebut.



Video 1
Video 2
Tajuk
Hidupan dan benda bukan hidup
Rantai makanan dan siratan makanan
Tempoh (duration)
2 minit 47 saat
4 minit 36 saat
Jenis
Penerangan
Menerangkan tentang proses hidup yang dijalani oleh benda hidup.
Interaksi
Berkaitan dengan rantai makanan dan siratan makanan.
Kekuatan
·      Penerangan tentang perbezaan berkaitan benda hidup dan benda bukan hidup yang diberikan jelas.
·      Disampaikan dengan menggunakan lagu.
·      Terdapat isi kandungan berkaitan tajuk di dalam lagu yang dinyanyikan.
·      Disampaikan secara bersahaja disamping penayangan video yang menunjukkan perbezaan benda hidup dan benda bukan hidup serta proses yang dijalani oleh benda hidup.

·      Penonton boleh berinteraksi dengan video tersebut.
·      Penyampaian yang diberikan jelas.
·      Terdapat penerangan turutan yang jelas berkaitan rantai makanan dan siratan makanan.
·      Ada penerangan berkaitan dengan pengeluar, pengguna dan ciri-ciri herbivor, Karnivor dan omnivor.
·      Suara yang diperdengarkan jelas  disamping gambar interaksi yang ditunjukkan memberikan penerangan yang lebih jelas.

Kelemahan
·      Lagu yang disampaikan terlalu laju.
·      Senikata lagu tidak disertakan.
·      Murid terpaksa memahami isi kandungan dengan memahami lagu yang disampaikan.
·      Banyak isi yang terpaksa dipelajari dalam masa video yang singkat durasinya.
·      Anak panah penunjuk bagi rantai makanan salah ditunjukkan (              ) bermaksud “dimakan oleh” tetapi ditunjukkan sebagai  (            ) ditunjukkan sebagai “ memakan”.

Penambahbaikkan
·      Lagu boleh ditukar dengan yang lebih perlahan dan sesuai dengan lagu kanak-kanak.
·      Senikata lagu sepatutnya ditunjukkan.
·      Isi kandungan sepatutnya dituliskan dengan jelas selepas tayangan video.
·      Penerangan yang lebih jelas dengan memberikan lebih banyak contoh boleh ditingkatkan.
·      Anak panah perlu diperbetulkan bagi mengelakkan miskonsepi dikalangan murid.

2 comments:

Unknown said...

Tebaek ahb cikgu 👍👍

Unknown said...

Tebaek ahb cikgu 👍👍